Skolrestaurangen

Söderbymalmsskolans skolrestaurang serverar - från sitt egna tillagningskök - näringsriktig, smakrik och vällagad lunch till alla hårt arbetande elever och personal.

Restaurangpersonal Restaurangpersonal Foto: Olof Holdar

Mellan 07.30 - 08.00 serveras varje dag kostnadsfri frukost till våra elever.

Skolmåltiden ska ges förutsättningar att vara en av dagens höjdpunkter och är viktig ur flera perspektiv. Elever och personal ska få kraft och energi för hela dagen, bra vanor ska skapas och skolmåltiden ska också vara ett tillfälle att prova mat som kanske inte serveras hemma.

Söderbymalmsskolan skolrestaurang har ett eget tillagningskök och lagar, med några få undantag, all mat från grunden. Näst intill 50% av råvarorna är ekologiska. Personalen fokuserar på att servera näringsriktig, smakrik, god mat av god kvalitet.

Varje dag serveras:

• Kostnadsfri frukost
  • Två varmrätter, varav en vegetarisk samt filmjölk
  • Varierad grönsaksbuffé
  • Knäckebröd, smör och mjölk

Skolrestaurangen serverar förutom näringsriktig lunch varje dag även Nobellunch samt påsk- och julbord.

White Guide Junior

År 2017 blev Söderbymalmsskolans skolrestaurang nominerad i White Guide Junior, som ska bidra till att höja kvaliteten genom att lyfta fram goda exempel från skolmats-Sverige. Söderbymalmsskolan nominerades i klassen Bästa klimatkök i Sverige för att skolan "satsar på klimatsmarta måltider och aktivt arbetar för en omställning till en mer växtbaserad mat som är bra både för hälsan och klimatet".

I vår skolrestaurang arbetar Güley, Maria, Kerstin och Abbe.

Följ gärna vår skolrestaurang på vårt konto "soderbymalmskok" på Instagram: soderbymalmskok
Välkomna!

Skolmaten idag

Söderbymalmskolans matsedel

Skolmaten.se
Skolmaten tillhandahåller en kostnadsfri webbplats och app där du kan se matsedlar för de flesta skolors restauranger. Appen heter Skolmaten och kan laddas ner till iPhone och Androidtelefoner.

Mer om skolmaten.se och deras app

Senast uppdaterad: 16 november 2022